Dziennikarz BBC dopuścił się oszustwa, by zdobyć wywiad z księżną Dianą. Stacja po latach przeprasza JKW księcia Williama

Dziennikarz BBC dopuścił się oszustwa, aby przeprowadzić sensacyjny wywiad z brytyjską księżną Dianą w 1995 roku, w którym ujawniła ona intymne szczegóły jej małżeństwa z Jego Królewską Wysokością księciem Karolem. Nadawca zatuszował oszustwo – wykazało dochodzenie. BBC przeprasza syna Jej Królewskiej Wysokości księżnej Diany, Jego Królewską Wysokość księcia Williama.

Dziennikarz BBC dopuścił się oszustwa, by zdobyć wywiad z księżną Dianą. Stacja po latach przeprasza JKW księcia Williama

Dziennikarz BBC dopuścił się oszustwa, aby przeprowadzić sensacyjny wywiad z brytyjską księżną Dianą w 1995 roku, w którym ujawniła ona intymne szczegóły jej małżeństwa z Jego Królewską Wysokością księciem Karolem. Nadawca zatuszował oszustwo – wykazało dochodzenie. BBC przeprasza syna Jej Królewskiej Wysokości księżnej Diany, Jego Królewską Wysokość księcia Williama.

Nadawca wszczął dochodzenie, którym kierował emerytowany starszy sędzia John Dyson, w listopadzie ub.r., po tym, jak brat JKW księżnej Diany lord Charles Spencer stwierdził, że został podstępem nakłoniony do przedstawienia księżnej dziennikarzowi Martinowi Bashirowi.

Raport Dysona wykazał, że Bashir, wówczas mało znany dziennikarz, pokazał lordowi Spencerowi fałszywe wyciągi bankowe sugerujące, że JKW Diana była podsłuchiwana przez służby bezpieczeństwa, a dwie osoby z jej otoczenia otrzymywały wynagrodzenie za informacje. „Bashir oszukał i nakłonił go do zaaranżowania spotkania z księżną Dianą” – głosi raport.

Lord Spencer zarzucił również, że Bashir wymyślał historie o rodzinie królewskiej, aby wzmocnić przekonanie Diany o rzekomym spisku przeciwko niej.

Podczas wywiadu w programie „Panorama”, który obejrzało ponad 20 milionów widzów w Wielkiej Brytanii, JKW księżna Diana podzieliła się szczegółami swojego małżeństwa z następcą tronu, JKW księciem Karolem. Powiedziała między innymi, że „było nas troje w tym małżeństwie, więc było trochę tłoczno”, odnosząc się do związku JKW księcia Karola z Camillą Parker Bowles, jego obecną żoną.

Lewak i zdrajca w brytyjskiej rodzinie królewskiej? Książę Harry ponownie u Opry Winfrey

Jak wynika z raportu, po emisji wywiadu Bashir wielokrotnie okłamywał swoich przełożonych na temat sposobu jego uzyskania.

Raport skrytykował BBC za to, że podczas własnego badania sprawy dwie dekady temu nadawcy zabrakło „wysokich standardów uczciwości i przejrzystości, które są jego znakiem rozpoznawczym”. Menedżerowie BBC nie przeanalizowali właściwie wersji wydarzeń Bashira i zatuszowali fakty dotyczące sposobu, w jaki dziennikarzowi udało się przeprowadzić rozmowę.

Wywiad sprawił, że Bashir znalazł się w centrum uwagi, czym zapewnił sobie rozmowy z innymi znanymi osobami, w tym z nieżyjącym już amerykańskim piosenkarzem Michaelem Jacksonem.

Bashir, który był redaktorem materiałów o tematyce religijnej w BBC News, opuścił korporację w zeszłym tygodniu ze względów zdrowotnych. Był poważnie chory w związku z powikłaniami po Covid-19. W oświadczeniu przekazał, że głęboko żałuje fałszowania wyciągów bankowych, ale stwierdził, że nie sądzi, iż JKW księżna Diana zdecydowała się na wywiad ze względu na przedstawione przez niego dowody.

Raport Dysona zawierał odręczną notatkę od JKW księżnej Diany, sporządzoną miesiąc po wywiadzie, w którym księżna stwierdziła, że niczego nie żałuje i że Bashir nie przekazał jej żadnych informacji, o których wcześniej nie wiedziała.

UK: Brytyjczycy mają dość księcia Harry’ego i jego żony Meghan Markle – chcą odebrania im tytułów

„Dzięki oszukańczemu postępowaniu (…) Bashirowi udało się zaaranżować spotkanie, które doprowadziło do wywiadu” – czytamy w raporcie. „Należy jednak dodać, że księżna Diana prawdopodobnie zgodziłaby się na wywiad” – stwierdzono.

BBC oceniło, że popełniono wyraźne błędy. Dodało, że zwróci nagrody, które zdobył program. BBC nie może cofnąć czasu po ćwierć wieku, ale możemy złożyć pełne i bezwarunkowe przeprosiny – powiedział dyrektor generalny BBC Tim Davie.

1 KOMENTARZ

Leave a Reply